Cappuccino en Chardonnay (en nog iets te eten erbij)

No Sugar Top Vijf

Gezond eten is super hip maar, wat in godsnaam is gezond eten eigenlijk?  Daar zijn nogal verschillende opvattingen over en ik merk in mijn omgeving dat dat behoorlijk verwarrend is. Wel of geen vlees, wel of geen dierlijke producten, wel of geen brood en… wel of geen suiker?Ik ben van mening dat we gewoon moeten onthouden waar we vandaan komen en dat je met die instelling een heel eind komt. ‘Vroeger’ waren we afhankelijk van dieren voor ons eten. Door de hoeveelheid aan goede opties die we erbij hebben gekregen kunnen we natuurlijk best gevarieerder eten en dus ook minder vlees. Maar, ik geloof niet dat het slim is om opeens alle dierlijke producten aan de kant te schuiven. Hetzelfde geldt voor koolhydraten. Om af te vallen werkt een koolhydraat arm dieet natuurlijk fantastisch maar volledig zonder koolhydraten leven vind ik niet slim. Onze voorouders werden gedwongen vers te eten want er was nog weinig bekend over e-nummers die ons eten kon omtoveren tot langhoudbare meuk. Ja, want dat wil ik liever wel vermijden: eten met toevoegingen. Daarom was ik ook best uitgedaagd toen mijn ‘sportschooljuf’ mij vroeg om mee te doen met de No Sugar Challenge. De opdracht: Dertig dagen zonder suiker, ook natuurlijke suikers niet toegestaan. Ik besloot mee te doen maar dat ik één keer per dag mocht smokkelen met natuurlijke suikers.

 

No Sugar Challange

Het idee achter zo’n challenge is vergelijkbaar met ontgiften. Doordat we altijd suikers beschikbaar hebben in ons lichaam maken we daar gebruik van als we ons lichaam activeren. Ook wanneer ons lichaam ook gebruik kan maken van vet. Voor korte, onverwachte activiteit heeft het lichaam snel energie nodig. Bijvoorbeeld als we snel opstaan. Daarvoor hebben we suikers nodig. Maar, voor minder intensieve activiteit of voor langdurige inspanning willen we liever dat ons lichaam vet gaat verbranden, toch? Echter, door teveel suikers te eten is ons lichaam verwend geraakt en vraagt het automatisch om makkelijke energie (suikers). Door een maand lang geen suiker te eten kan je lichaam op een gegeven moment geen beroep meer doen op de suikers in je lijf en moet daarom wel gebruik maken van het vet. Hierdoor herprogrammeren we ons lijf waardoor ons lichaam niet meer  om suikers vraagt als we deze eigenlijk helemaal niet nodig hebben.

Het resultaat? We hebben een maand lang super lekker en verrassend gegeten, zijn ons bewuster van de hoeveelheid suikers die we eten en ik ben vijf kilo lichter. Laat je door het afvallen niet verleiden om dit langer dan 30 dagen te doen want, zoals hierboven al staat aangegeven, ons lichaam heeft wel echt suikers nodig!

Ok, ik heb nu al best wat verteld over de No-Sugar-Challenge maar, nog niet genoeg om te kunnen starten. Je hebt bijvoorbeeld extra eiwitten nodig om dit te kunnen doen en ook je vetinname moet omlaag. Begin dus niet zonder (verantwoorde!) informatie. In Groningen kun je hiervoor terecht bij Yorah.

 

No Sugar Top Vijf

1. Zalm met (of zonder) rode vruchten saus

Samen met een uitje en wat knoflook bak je kleine stukjes bloemkool en doperwten in een pan, dit is je basis. Hier bak je een zalmfilet met een beetje limoen bij en dan ben je eigenlijk al klaar. Dit gerecht is echt lekker als je hem serveert met een rode vruchtensaus maar dat is niet no-sugar proof. Het sausje maak je door rode vruchten te koken met een beetje wijn en wat honing. Voeg op het laatst nog gesneden avocado en gemalen amandel toe en je hebt een heerlijk gerecht.

 

2. Salade met rode bieten

Tijdens de sugar challange bestond mijn lunch vaak uit een goed gevulde salade. Deze was favoriet: veldsla, een gekookt ei, gebakken kip, gekookte rode biet en cashewnoten.

 

 

3. Ei-Spinazie-Paprika Muffins

Deze muffins zijn super simpel om te maken en het ideale tussendoortje. Je kunt ze gewoon koud meenemen. Het enige wat je hoeft te doen is een muffinvormpje vullen met geklopt ei, twee blaadjes spinazie en wat stukjes paprika

 

 

4. Witvis met spinazie en courgette

Super simpel, super lekker. Een stukje witvis die je kunt kruiden zoals je zelf wilt (hierboven: chilli, citroensap en peterselie). Daar bak je alleen nog verse spinazie en plakjes courgette bij. Serveer de vis met een komkommersalade (komkommer, chilli, suikervrije sojasaus, vissaus, sesamolie en verse koriander).

 

 

5. Zwarte bonen brownie

Je ziet ze best vaak voorbij komen maar zelden echt zonder suiker en dat kan wel! De brownies maak je dan van zwarte bonen (ja, echt!), eieren, eiwitpoeder vanille, cacao, kokosolie en walnoten. Wil je toch een beetje zoet dan kan dat heel goed met dadels of banaan. Ik moet toegeven dat ik dit pas lekker begon te vinden toen ik al een tijdje bezig was met de challange. Als dit je eerste suikervrije hap wordt dan valt ie waarschijnlijk erg tegen. Leef je al wat langer zonder suiker, dan is dit wel echt een traktatie.

 

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply